Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
To by tak hrálo, vždyť je nás málo. V + W 1932 - 1948
Main, Alexandra Valerie ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
To by tak hrálo, vždyť je nás málo V+W 1932 - 1948 Anotace Cílem bakalářské práce je mapovat uměleckou kariéru Jiřího Voskovce a Jana Wericha a potažmo Osvobozené divadlo, především jejich vliv na kulturní a politickou scénu v Československu. Mimo jiné se zaměřuje na proudy a vlivy, které ovlivňovaly jejich nahlížení na naší i evropskou politiku a kulturu. Autorka sleduje V+W od roku 1932 kdy vznikla jejich první protifašistická hra Caesar, přes II. světovou válku, kdy prostřednictvím svých skečů pomáhali svému publiku udržet naději a smysl pro humor (hlas Ameriky), práce končí převratem roku 1948. Bakalářská práce se specificky zaměřuje na roli V+W v povědomí národa, jejich činnost spojenou s obrannou lidskosti a morálních zásad, s jejich obětavou snahou bránit s humorem a citem lid před šiřiteli strachu a tendenční propagandou. Bakalářská práce si pokládá za cíl ukázat skrze umění V+W dějiny naší země a hlavně dokázat, že humor je jedna z nejúčinnějších zbraní proti strachu, beznaději a "blbé náladě".
Osvobozené divadlo: mezi lyrismem a angažovaností
Vejšická, Lucie ; Smrčka, Jiří (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na proměnu osobité poetiky Jiřího Voskovce a Jana Wericha v Osvobozeném divadle v letech 1930 až 1936. Východiskem práce se stává hypotéza dvou rozdílných tvůrčích etap - první s dominujícími prvky apolitického lyrismu a druhá s převažující politickou a sociální angažovaností. Práce staví na analýze a komparaci vybraných dramatických textů, které slouží jako reprezentativní vzorek tvorby (z prvního období Ostrov Dynamit, Sever proti Jihu, Don Juan a comp. a Golem, a z druhého období Caesar, Osel a stín, Balada z hadrů a Rub a líc). Na základě analýzy dramatických textů dle stanovených dílčích kategorií (kompozice, postavy, časoprostor, antiiluzivní prostředky, strašidelné a násilné scény, projevy angažovanosti v písňové tvorbě a typy angažovanosti) je cílem definovat, zda se výchozí hypotéza jeví jako funkční a zda je pro ni možné nalézt v tvorbě Voskovce a Wericha dostatek relevantních argumentů. KLÍČOVÁ SLOVA Osvobozené divadlo, Jiří Voskovec, Jan Werich, angažovanost
Dvojí svět pohádek Jana Drdy a Jana Wericha
HOJKOVÁ, Nikola
Cílem této práce je komparace pohádkových souborů České pohádky Jana Drdy a Fimfárum z tvorby Jana Wericha. V první části je popsán obecný vývoj pohádky, charakteristika tradiční lidové pohádky a pohádky autorské. Následně se práce zaměřuje na pohádku kouzelnou, která má nejblíže k tradiční folklorní pohádce. Je kladen důraz zejména na jednotlivé atributy lidové pohádky (neurčitost místa a času, kouzelné formule, magická čísla apod.), které vytváří teoretický základ pro vlastní porovnání obou pohádkových knih. Vlastní komparaci výše zmíněných knih se poté věnuje závěrečná kapitola, v níž je podrobně popsáno, jakým způsobem oba autoři zacházeli s prvky lidové pohádky, popřípadě jak je modifikovali a obohacovali.
Byli jednou dva, aneb "inspirované herectví" Miroslava Horníčka a Miloše Kopeckého
Řezáčová, Tereza ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Topolová, Barbara (oponent)
Diplomová práce pojednává o spolupráci Miroslava Horníčka a Miloše Kopeckého, kteří spolu od avantgardních začátků ve Větrníku působili i v Divadle satiry, na scéně Národního divadla a nakonec v Divadle ABC, kde nastoupili cestu komické dvojice. Vrátili na jeviště humor Osvobozeného divadla, zatímco jeho poetiku posunuli zejména v improvizační revue Tvrďák. Jejich krátké umělecké působení skončilo v Hudebním divadle v Karlíně, kde uvedli dvě autorské hry, z nichž jedna stála na vrcholu a druhá na okraji diváckého zájmu. Jádrem diplomové práce jsou právě analýzy společných inscenací a závěrečné hodnocení dvojice, jejíž výjimečnost spočívala ve vytříbeném hereckém projevu, brilantním myšlení a bryskní pohotovosti.
K jazyku a stylu vybraných děl Voskovce a Wericha
KOROUSOVÁ, Lucie
Diplomová práce je zaměřena na jazykovou analýzu vybraných děl od Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Zejména se snaží vystihnout shodnou a rozdílnou jazykovou výstavbu daných děl. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. Teoretická rovina je věnována funkčnímu stylu umělecké literatury. Dále následuje část, která je zaměřena na autory a základní charakteristiku jednotlivých dramat. Praktická rovina je rozčleněna na stránku hláskoslovnou, morfologickou, syntaktickou a lexikální. Jednotlivé části jsou zde doplněny o konkrétní ukázky ze zkoumaných textů a věnují se porovnávání rozdílných a totožných jazykových prostředků vybraných děl. Rozbor byl proveden u dramat Vest Pocket Revue (1927), Kat a blázen (1934) a Robin Zbojník (1932).

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.